Wattlab maakt zonnepanelen voor de binnenvaart

29 October 2020, 00:19 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
Gemeente Rotterdam

Vervuilende dieselgeneratoren voor binnenvaartschepen zijn mogelijk binnenkort verleden tijd. Het Rotterdams bedrijf Wattlab ontving subsidie van CityLab om zonnepanelen voor binnenvaartschepen te ontwikkelen. Dat gebeurt in de haven.

Het is een discussie die al langer in Rotterdam wordt gevoerd. Schepen die in de haven van de stad afmeren, maar stank- en geluidsoverlast veroorzaken omdat zij voor hun stroom afhankelijk zijn van een dieselgenerator. Een van de oplossingen is walstroom.

‘’Maar’’, zo stelt Sarah Arntz van Wattlab, ‘’ligplaatsen met walstroom zijn er maar beperkt, en relatief duur voor schippers.’’ Met een aantal oud-studenten van de TU Delft werkt zij aan zonnepanelen die op de luiken van binnenvaartschepen kunnen worden geplaatst.

‘Het eerste binnenvaartschip - Oleander - vaart sinds augustus met deze panelen. De zonnepanelen van Wattlab zijn dun, zelfs maar enkele millimeters, en omdat ze niet van glas zijn gemaakt ook nog eens heel licht. Traditionele zonnepanelen zijn om meerdere redenen niet geschikt voor de binnenvaart.

Uiteindelijk wil Wattlab alle scheepsluiken van zonnepanelen voorzien. Het zijn gemiddeldes, maar bij een schip van 850m2 zouden zonnepanelen 12 procent van de aandrijving van een schip kunnen overnemen. Dat scheelt op jaarbasis 40.000 liter brandstof per schip.